Gode eksempler på arbejdet med realkompetencer

Ny eksempelsamling fra NCK giver inspiration til frugtbart arbejde med realkompetencer

10.09.2012 | Tinne Troelsen Geiger

Samlingen indeholder eksempler på, hvad der skal til for at skabe gode processer og samspil i arbejdet med realkompetencer. Samlingen indeholder eksempler fra forskellige uddannelsesområder, på enkeltindividers brug af realkompetencevurdering og på, hvornår virksomheder finder realkompetencevurdering relevant.

Eksemplerne fra uddannelsesområderne peger blandt andet på betydningen af:

  • forankring af arbejdet med realkompetencer i institutionerne, så samspil med andre aktører sikres
  • fælles procedurer og retningslinjer for at øge gennemsigtighed og kvalitet

Enkeltindividers brug af realkompetencevurdering afhænger blandt andet af hvorvidt:

  • individet er 'tvunget af omstændighederne'
  • vurderingen er et led i et uddannelsesløft, for eksempel fra ufaglært til faglært eller fra faglært til videregående uddannelse

Samlingen peger på tre primære grunde til at virksomheder anvender realkompetencevurdering:

  • i forbindelse med krise - ved omstrukturering, nedskæring eller lukning
  • for at tilpasse virksomheden udviklingen i samfundet og på markedet
  • for at give et generelt kompetenceløft til medarbejderne

Hent "Anerkendelse af realkompetencer - sådan gør vi".

Udgivelse