Folkeoplysningen kan noget særligt med motivation

DFS skriver: Når folkeoplysningen er bedst, indeholder den nogle særlige pædagogiske kvaliteter. Den hjælper deltagere til at bryde fastlåste mønstre og barrierer for at uddanne sig. Det fremgår af en analyse, som to forskere fra DPU har gennemført.

Initiativet til denne forskningsbaserede analyse er taget af en arbejdsgruppe i Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS), med deltagelse af oplysningsforbundene og Daghøjskoleforeningen, som arbejder med at udvikle og beskrive et særligt folkeoplysende pædagogisk koncept, Individuel Forberedende Uddannelse (IFU). Initiativet er finansieret med tilskud fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Elsborg og Høyrup Pedersen undersøgt fem særlige undervisningsforløb i oplysningsforbund og daghøjskoler. Alle forløbene retter sig mod mennesker, der af forskellige grunde står på kanten, og som ikke er motiverede for at lære nyt. På den baggrund har forskerne analyseret sig frem til fem elementer, som kendetegner det motiverende og mønsterbrydende folkeoplysende læringsrum:
-  insisteren på at møde og relatere sig til deltageren som ressourcefuld aktør
-  energigivende sociale rammer for handling
-  fleksibel målrettet tilrettelæggelse af indholdet
-  aktivt samspil mellem undervisning og vejledning
-  fokus på både uddannelses- og dannelsesprocesser
Disse fem elementer strukturerer den 35 sider lange artikel, som er spækket med citater fra deltagere, undervisere, vejledere og skoleledere.

Læs hele artiklen på DFS's HJemmeside

Oops, an error occurred! Code: 20231130100038b0ab3a16