Kompetenceudvikling i Europa

Hvad kan vi lære om kompetenceudvikling fra andre europæiske lande?En ny rapport, bestilt af Kunnskapdepartementet i Norge, kortlægger kompetencepolitikken i Danmark, Finland, Frankrig, Sverige og Storbritannien.

Globalisering, teknologisk og økonomisk udvikling påvirker måden, vi lever og arbejder på. Det betyder nye jobmuligheder, efterspørgsel efter nye kompetencer og færdigheder, men også krav til en øget omstillingsparathed. Derfor er livslang læring et politisk prioriteret område i hele Europa. Livslang læring opfattes i dag som en forudsætning for at sikre menneskers personlige udvikling og deltagelse i samfundet.

Det norske undervisningsministerium har bestilt en kortlægning af politik for kompetenceudvikling i arbejdslivet i nogle udvalgte europæiske lande. Tanken er, at erfaringerne fra de andre lande kan bidrage til at udvikle det norske arbejdsliv. De udvalgte lande er blandt de flinke i klassen, når det gælder høj deltagelse i livslang læring og oplæring på arbejdspladsen. Dertil kommer, at til trods for de relativt pæne tal, revurdere de udvalgte lande løbende deres politik og praksis, for kunne møde nye udfordringer knyttet til globalisering, demografiske og teknologiske ændringer. Det betyder, at de forskellige lande har igangsat relativt omfattende reformer i løbet af de sidste par år.

Rapporten fremhæver en række forskellige tiltag og virkemidler, som er typiske for de forskellige landes systemer eller som illustrerer særlige nationale udfordringer. Endelig ser rapporten også på ligheder i gennemførelsen af reformerne i de forskellige lande.

Læs mere om rapporten

Oops, an error occurred! Code: 20231130100138f1807772