Aarhus Universitets segl
Dette projekt er afsluttet, og hjemmesiden opdateres derfor ikke længere.

Mangfoldighed, engagement og vidensdeling

Er karakteristiske træk for aktionsforskningsprojektet "Udvikling af læringsmiljø i psykiatrien", der nu har været i gang i halvandet år.

Af Linda Kragelund

Mangfoldighed er centralt for projektet
De to allerede afholdte arbejdsseminarerne er en central arbejdsmetode i projektet. Her mødes  projektets ca. 110 deltagere, fordelt på ca. 90 kliniske vejledere og 18 projektstyregruppemedlemmer, med det formål at dele og skabe viden i fællesskab. Viden om og kompetenceudvikling i relation til sygeplejerskernes funktion som kliniske vejledere for sygeplejestuderende, der skal lære psykiatrisk sygepleje. Mangfoldigheden viser sig ved at deltagerne kommer fra forskellige grene af psykiatrien. F.eks. retspsykiatri, børne- og ungdomspsykiatri, åbne- og lukkede afdelinger samt distriktspsykiatriske centre. Desuden kommer deltagerne med forskellig erfaring og viden. Mangfoldigheden bidrager til at udvikle fælles viden i relation til projektets mål.

Engagement er en forudsætning
Et andet karakteristika for projektet er engagement hos alle deltagere, der er en forudsætning for at projektet kan gennemføres. Projektet er et aktionsforskningsprojekt, hvilket betyder, at praktikere og forskere er fælles om det. At projektet er "fælles eje" har fordele og ulemper. Det har bl.a. den fordel, at den enkelte deltager har mulighed for at komme til at opleve ejerskab af projektet. Det kan ses som en ulempe, at de fælles arbejdsprocesser tager tid, men i sidste ende bliver det en styrke for projektet, at alle har bidraget aktivt til at skabe viden om læring og kompetenceudvikling.

Vidensdeling
Udover vidensdeling via arbejdsseminar, er der fokus på vidensdeling gennem resultaterne fra den viden der genereres i projektet. Ved projektets start har hovedparten af alle de kliniske vejledere deltaget i et fokusgruppeinterview (der er gennemført i alt 13) om de læremuligheder, der er på den arbejdsplads, hvor de kommer fra, og om hvordan de udnytter eller ikke udnytter de læremuligheder der er for sygeplejestuderende. I øjeblikket bliver datamaterialet på ca. 450 sider analyseret inspireret af kvalitativ tematisk indholdsanalyse og det forventes, at resultaterne af analysen er med til at skabe viden, som deltagerne og andre interesserede kan anvende i klinisk uddannelse af sygeplejestuderende. Der er nedsat en arbejdsgruppe af medlemmer fra projektets styregruppe, der gennemfører analysen.

Desuden er de kliniske vejledere i gang med at generere data til projektet på to måder. For det første er de er begyndt at observere hinandens vejledningspraksis. For det andet skriver de selv logbog over deres egen vejledningspraksis. Der bliver tale om et stort og unikt datamateriale, der bl.a. skal analyseres med henblik på de kliniske vejlederes kompetencer som vejledere.

Projektet strækker sig over 3 år.

Interesserede kan læse om, hvad der foregår, hvilke redskaber, der bliver udviklet i relation til det, og nyheder om projektet på www.ncfk.dk/psykiatri.

 

Oops, an error occurred! Code: 20231130100045171972b6