Markant stigning i voksen- og efteruddannelse

Undervisningsministeriet skriver: Det er blevet mere populært at tage en efteruddannelse. Det viser evalueringen af de globaliseringsinitiativer, der blev iværksat fra 2007-2009.

Evalueringen af globaliseringsinitiativerne viser, at der i år vil være 36.000 voksne holdkursister, der tager imod tilbuddet om læse-, skrive- og regnekurser, at AMU har oplevet en markant stigning af kursister på 46 procent fra 2007-2009.

Efter flere år med vigende aktivitet på erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse er der også her sket en stigning af kursister fra 2007-2009, fremgår det af evalueringen af globaliseringsinitiativerne. Aktiviteten på erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse er steget med 15 procent i 2008 sammenlignet med 2007, og i første kvartal i 2009 er aktiviteten yderligere steget med 46 procent sammenlignet med første kvartal i 2008. Aktivitetsstigningerne gælder især inden for arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) og enkeltfag på erhvervsuddannelsesniveau.

I alt er der blevet afsat 1.215 millioner kroner i perioden 2007-2009 til styrkelse af voksen- og efteruddannelse.

Det økonomiske råderum har betydet, at der er iværksat flere tiltag, der skal fremme motivationen og øge indsatsen på området for voksen- og efteruddannelse.

Følgende initiativer er blandet andet iværksat:

• Der er i foråret 2008 etableret et Nationalt Center for Kompetenceudvikling (NCK) på voksen- og efteruddannelsesområdet, der har til formål at styrke voksen- og efteruddannelsesvejledningen.
  • Der er blevet etableret 22 voksenvejledningsnetværk på tværs af uddannelsesinstitutionerne, som blandt andet i 2008 har kontaktet cirka 33.860 virksomheder, hvilket resulterede i cirka 16.000 møder om uddannelse.
  • Der er etableret en Voksenvejledningsportal via en udbygning af UddannelsesGuiden med udbud af voksen- og efteruddannelse. Portalen har været tilgængelig for brugere siden den 1. august 2009.

Læs hele pressemeddelelsen og se evalueringen på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Oops, an error occurred! Code: 2023113009585341e9613d