Ny publikation om kompetenceudvikling: International Perspectives on Competence Development. Developing Skills and Capabilities (Illeris, 2009)

Af Bjarne Wahlgreen

Kompetenceudvikling er et internationalt begreb og et centralt forhold inden for voksenuddannelse. Næppe mange vil efterhånden blive overraskede over en sådan konstatering. Det er således helt i overensstemmelse hermed, at der netop er udgivet en bog om internationale perspektiver på feltet.

Bogen er sammensat af 14 behageligt korte artikler, hvoraf en stor del er skrevet af internationalt kendte og kompetente forskere. Den er redigeret af en af Danmarks førende forskere inden for feltet. Bogen er inddelt i fire dele: Del 1 om temaet kompetenceudvikling, del 2 om begrebet, del 3 om kompetenceudvikling i forskellige kontekster og del 4 om kompetenceudvikling som national strategi. Artiklerne spænder vidt og bredt og inddrager emner, der på den ene eller anden måde kan relateres til kompetence: Arbejdspladslæring, kundskabskapitalisme, læring og formel uddannelse, læring og ekspertise, professionalisering (i den offentlige sektor), arbejdsgiverengagement, kvindelige entreprenører i små virksomheder, kompetenceudvikling i udvalgte lande samt forskellige kritiske perspektiver på kompetence og kompetencebegrebet.

Bogens tilsigtede målgruppe er undervisere, såvel i akademiske som i managementorienterede sammenhænge, studerende og uddannelsesadministratorer.

Bogen kan læses, hvis man ønsker en kort orientering om de forskellige forhold, som de enkelte artikler præsenterer, fx om kompetenceudvikling i en USA-kontekst, om hvordan man styrker kompetenceudviklingen i Kina, eller om hvordan den nationale kvalifikationsramme udmøntes i Sydafrika.

Såvel på baggrund af den relevante titel som på baggrund af forfatternavnene kan den, der arbejder med kompetenceudvikling, umiddelbart forvente, at dette er Bogen. Man bliver imidlertid noget skuffet. Det er vanskeligt at finde en klar gennemgående linje, de enkelte artikler har ikke et fælles fokus under de anslåede temaer, der er mange gentagelser om kompetencebegrebet, og frem for alt er der ikke meget nyt at hente i de enkelte artikler eller ved deres sammenstilling. Ej heller er der megen (ny) empiri, der kan bringe kompetencediskussionen videre.

Illeris, K. (Ed.). (2009). International perspectives on competence development. New York: Routledge.

Oops, an error occurred! Code: 20231130100048b5fab836