Professionalisering af voksenlæreren?

Kvaliteten i uddannelse af voksenlærere og samarbejde mellem sektorer indenfor uddannelse, forskning og økonomi skal styrkes. NVL – Nordisk netværk for voksnes læring inviterer derfor til nordisk konference om kompetenceudvikling af voksenlærereden 1. og 2. marts, 2010 i Malmø.

Voksnes læring og på voksenlærerens betydning for kvalitet i tilrettelæggelse og gennemførelse af læreprocesser og kompetenceudvikling er kommet i fokus. Således er temaet aktuelt i EU og var indholdet på ASEM's (www.dpu.dk/asem)og ESREA's (www.esrea.org) konferencer efteråret 2009.

Også Nordisk Ministerråd understreger betydningen af at styrke kvaliteten i uddannelse af voksenlærere og samarbejde mellem sektorer indenfor uddannelse, forskning og økonomi. NVL – Nordisk netværk for voksnes læring ser professionalisering af voksenlæreren som et helt centralt tema indenfor de givne prioriteringer, og har gennem de sidste to år været stærkt involveret i diskussionen om voksenlærerens nye roller, og de udfordringer nye kompetencekrav stiller til efter- og videreuddannelser for voksenlærere.

Formålet med denne konference er, at fremme og styrke diskussionen om professionalisering af voksenlæreren på et Nordisk niveau og samtidig skabe et gensidigt inspirerende møde mellem Nordisk og Europæiske tanker på dette område.

Konferencen vil give mulighed for networking, diskussioner og samtaler og vil styrke Nordisk samarbejde om efter- og videreuddannelse af voksenundervisere.

Europæiske og nordiske oplæg om temaet følges op i plenum diskussioner, hvor tendenser og udvikling indenfor området professionalisering af voksenundervisere diskuteres.

Indhold i rundbordssamtaler og workshops knyttes til temaer i de fælles oplæg og kan uddybe forståelse af emner som fx voksenlærerens nye roller, nye udfordringer til uddannelse af voksenundervisere, voksenlærernes muligheder for efter – og videreuddannelse og innovativt indhold i efter- og videreuddannelse. Rundbordssamtaler ledes af eksperter indenfor området. Eksempler fra praksis og projektresultater vil danne baggrund for diskussioner.

Konferencesprog er skandinavisk og engelsk.

Keynotespeakere er

• Prof. Ekkehard Nuissel von Rein, DIE "Professionalization of Adult Educators; challenges at a European and Global levels"
  • Direktør, Dr. J.A. van Lakerveld (Jaap), Universiteit Leiden
  • Prof. Katrin Hjort, Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet.
    "Professionalising Adult Educators – threat or possibility for Adult Education?

Hvor og hvornår
Konferencen finder sted den 1-2 marts, 2010 på Malmö högskola, Malmö, Sverige. Program, praktiske oplysninger og tilmeldingsblanket vil blive sendt ud i december

Yderligere information og spørgsmål
Maria Marquard, MARQ@dpu.dk, mob. 6133 9836 eller 88889516