Samarbejde eller konkurrence?

Ny kvalitativ undersøgelse af voksenvejledningsnetværkene vise, at jo bedre netværkenes medlemmer lærer hinanden at kende, des mere nedtoner de konkurrencen. Virksomhederne er glade for én indgang.

"? at få det her enormt logistiske apparat op at stå af tolv skoler med x-antal konsulenter på hver, at få dem til at samarbejde og få øje på hinanden?." er et citat fra den kvalitative undersøgelse, som Randi Skovhus har udført. Hun fortæller her om undersøgelsens foreløbige resultater, der baserer sig på seks kvalitative fokusgruppeinterview. I interviewene deltog kerneinstitutioner, fagforeninger, arbejdsgiverorganisationer, jobcentre, virksomheder, uddannelsesambassadører og kortuddannede medarbejdere. Den første interviewrunde er næsten afsluttet og den samlede analyse påbegyndes i april, derfor var oplægget baseret på foreløbige resultater.

Randi Skovhus fortalte, at ovenstående citat viser dilemmaet med, at mange kerneinstitutioner og mange individer skal kunne samarbejde. Hvordan lægger man konkurrencen fra sig, når man går ind i et netværk? Det er fortsat et dilemma, men samtidig fremhæver de, at de også er samarbejdspartnere og jo bedre de lærer hinanden at kende og får besøgt hinanden, des mere oplever de det positivt, at de skal samarbejde, og det nedtoner konkurrencen, så man kan henvise til hinanden. Virksomhederne oplever det som positivt, at de ikke skal gå fra den ene til den anden, men at der kun er én indgang. Kravet om én indgang er blevet tolket forskelligt netværkene, ligesom det er forskelligt, hvordan man har indrettet sig. Nogle steder er fælles telefonnummer, sekretariat og fælles hjemmeside. Andre steder er der ikke fælles telefonnummer. Det skyldes frygten for, at der ikke bliver henvist til de andre i netværket i tilstrækkeligt omfang.

Den første virksomhedskontakt
I forhold til hvem der varetager den første virksomhedskontakt, viser det sig, at i nogle netværk er det ansatte fra institutionerne, f.eks. undervisere. Andre steder er det konsulenter, der kan komme fra hele netværket. I flere netværk bliver den første kontakt til virksomheder varetaget af bookingbureauer, hvor man får f.eks. en pakke med opkald til 300 virksomheder. Det skyldes, at en konsulent ikke nødvendigvis er trænet i at ringe ud til virksomhederne, dertil kommer at det tidsbesparende, billigere, mere systematisk. Men der kan være vanskeligheder med at få booket "den rigtige vejleder".

Den opsøgende vejledning retter sig hovedsaligt til ledelse og uddannelsesansvarlige i virksomhederne og ikke til de øvrige ansatte eller de kortuddannede medarbejdere i virksomheden. Evalueringen viser også, at vejledning, rådgivning eller salg tilsyneladende ikke er afklaret. Generelt mangler netværkene at få skabt en fælles forståelse eller få diskuteret begreberne og få sat det i forhold til netværkenes opgave.

Se powerpointpræsentation

Oops, an error occurred! Code: 202311301001039f748c2a