Aarhus Universitets segl
Dette projekt er afsluttet, og hjemmesiden opdateres derfor ikke længere.

Transfer - Fra uddannelse til arbejde

Transfer af viden og kunnen fra uddannelse til konkret arbejdspladsanvendelse er en af de største aktuelle pædagogiske udfordringer. Hvilke faktorer bidrager til, at det, vi lærer i undervisningen også kan anvendes i en efterfølgende arbejdssituation? Det sætter NCK fokus på i ny oversigt over internationale forskningsresultater.

Når vi taler om, hvordan man gennemfører god undervisning, taler vi oftest om, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så vi lærer bedst muligt. Et helt grundlæggende spørgsmål i enhver undervisning er imidlertid også, i hvilken udstrækning man kan anvende det, der læres. Anvendelse eller overføring af det lærte fra læringssituationen til en anden situation kaldes ofte transfer. 

I en voksen- og efteruddannelsessammenhæng er anvendelse af viden og kunnen et centralt omdrejningspunkt for forståelsen af, hvad der er god undervisning. Derfor er det relevant at forsøge at få svar på: Hvad kan man gøre for, at det, der læres, efterfølgende anvendes? Hvilke forhold fremmer transfer?

I forskningslitteraturen om transfer er der to noget forskellige, men sammenhængende tilgange. Den ene tilgang har en overvejende psykologisk og fagdidaktisk vinkel. Her er fokus, hvilke kognitive elementer der indgår i evnen til transfer, og hvordan spiller disse sammen med tilegnelsen af et bestemt stofområde, fx matematik, med henblik på at kunne anvende det lærte. Den anden tilgang har overvejende en pædagogisk vinkel. Her er fokus på samspillet mellem den lærende, læringssituationen og anvendelsessituationen.

Denne forskningsoversigt sammenfatter den internationale forskningsbaserede viden, der eksisterer om forholdet mellem uddannelse og arbejdsplads, og den gør det ud fra en pædagogisk vinkel. I en efterfølgende oversigt vil forskningsbaseret viden om transfer blive præsenteret ud fra en psykologisk og fagdidaktisk vinkel.

Forskningsoversigten er baseret på litteratur fundet ved søgning i ERIC under søgeordene adult learning/adult education and transfer fra 1999 og frem. Gennemgangen er suppleret med udvalgte tidligere nøgleartikler. De artikler, som indgår i dette notat, er først og fremmest oversigtsartikler. Herudover er valgt artikler, som giver et differentieret billede af transfer i konkrete sammenhænge, og artikler som præsenterer forskningsresultater, der giver overraskende eller ikke forventelige resultater.

Baggrund for transferforskning
Siden firsernes begyndelse har der været international forskningsinteresse for transfer, og der foreligger en del forskningsresultater fra forskellige forskningsmiljøer med forskellige forskningsbaggrunde. Interessen er ikke mindst begrundet i et ønske om at opnå større udbytte eller effekt af undervisningen. Udgangspunktet er det ofte konstaterede forhold, at effekten af mange voksenuddannelsesforløb er begrænset. Effekten målt her som anvendelse af det, der blev lært i undervisningen. Med andre ord, der er for lidt transfer.

Forskningsinteressen har været knyttet til et ønske om at blive klogere på, hvad der virker med henblik på at skabe transfer og større effekt. For som det fx siges i indledningen til en forskningsartikel: "Learning is of little value to organizations unless it is transferred in some vay to performance" (Yamnill & McLean, 2001, s. 196). Eller meget kontant formuleret i en anden: "The ultimative goal of training should be positive transfer to the workplace. Unfortunately, estimates suggest that only about 10% of learning actually transfers to job performance" (Lim & Morris, 2006, s. 85).

Sammenfatning af resultater fra forskningsoversigten

  • Det er helt afgørende for transfer, at den lærende har et behov for at lære det, der undervises i, og kan se nytten af det, der læres i forhold til arbejdssituationen. Hvis den lærende indgår aktivt i valget af undervisningsindhold i forhold til det oplevede behov øges transfer.
  • Hvis den lærende har en klar målsætning (i betydningen sætter sig mål) i forhold til anvendelsen, og hvis den lærende har eller oparbejder self-efficacy øges transfer. Målsætningen skal være ambitiøs, men realistisk, og i læringsprocessen skal den lærende opleve progression.
  • Som en konsekvens heraf skal undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at elementer fra arbejdspladsen indgår og bliver behandlet. Behandlingen skal ske med henblik på, hvad det lærte kan anvendes til i den konkrete sammenhæng. 
  • Jo flere eksempler og jo mere varieret anvendelsen af eksemplerne er i forhold til anvendelsessituationen, des mere transfer.
  • Transfer-træning har generelt en positiv effekt. Det ser ud til, at transfer-træning i undervisning er mere effektivt end transfer-træning efter undervisningen. Effekten af transfer-træning ser ud til at afhænge af anvendelsessituationen. Der skal opleves et behov for transfertræning, hvis træningen skal fremme transfer.
  • Underviseren er en vigtig faktor. Tillid til underviser og mulighed for at drøfte anvendelse med underviser øger transfer.
  • En forudsætning for transfer er, at arbejdet er tilrettelagt på en sådan måde, at det muliggør transfer. Hvis arbejdet tilrettelægges på en sådan måde, at det fremprovokerer transfer øges den.
  • En væsentlig faktor er de sociale relationer på arbejdspladsen. Støtte fra kolleger - især kolleger i samme (uddannelses-)situation - fremmer transfer. Støtte fra ledelsen - gerne i form af belønning - fremmer transfer.
  • Post-træningsprogrammer, fx i form af løbende (tvungen, skriftlig) refleksion over læring og anvendelse, fremmer transfer.
  • Flere forskningsprojekter undersøger samspillet mellem de forskellige faktorer. Resultaterne er ikke entydige, men generelt ser der ud til at være en summerende effekt af forskellige faktorer. Men forskningen peger også på eksempler på tiltag, fx træningsprogrammer, der kan have en negativ effekt på transfer i bestemte sammenhænge.

Forskningsoversigten publiceres 1. juli 2009.

Yderligere oplysninger

Bjarne Wahlgren, wahlgren@dpu.dk tlf. 8888 9441

Oops, an error occurred! Code: 202311301000463ffc23c2