Viden der virker

Den 21. november slår NCK dørene op til heldagskonference. Under overskriften 'Viden der virker' vil blandt andre Dansk Industri og Institut for Konjunkturanalyse give deres bud på tendenser, erfaringer og effekter indenfor voksen- og efteruddannelse.

Efteruddannelse er ikke bare vigtigt for den enkelte medarbejders udvikling. Det er også vigtigt for virksomhedernes udvikling. Men hvad ved vi egentlig om voksnes kompetenceudvikling?

Programmet vil veksle mellem præsentation af aktuelle forskningsresultater og konkrete erfaringer fra store offentlige og private virksomheder. Blandt andet vil medarbejderudviklingschef i TDC Lisbeth Øbo Willumsen fortælle om TDC's tilgang til medarbejderudvikling – strategi, organisering, uddannelser og netværk. Og forsker på DPU Steen Høyrup vil fortælle om sammenhængen mellem læringsformer og motivation.

Konferencen er et væsentligt element i NCK's formidling af anvendelsesorienteret viden om alle aspekter af voksen- og efteruddannelse – og vil fremover blive afholdt en gang om året.

Tid: Fredag den 21. november 2008 kl. 10-15.30

Sted: Vartov, Farvergade 27, 1763 København K

Tilmelding: Send mail til sekretariat@ncfk.dk

Pris: Gratis. Der er lukket for tilmelding.

9.30-10.00 Indskrivning, kaffe

10.00-10.15 Velkomst v/professor Bjarne Wahlgren, centerleder

10.15-10.45 Fagleder Inge Steen Mikkelsen, DI

10.45-11.15 Udviklingen i kursus- og efteruddannelsesaktiviteter v/Adm. Direktør Thomas Søby,

IFKAInstitut for Konjunktur-Analyse har siden 1989 hvert år gennemført en analyse af private virksomheders kursus- og efteruddannelsesaktiviteter. Siden 2002 er en tilsvarende analyse gennemført på offentlige arbejdspladser. I oplægget trækkes de lange linjer fra undersøgelserne ligesom nogle af de seneste trends vil blive belyst.

11.15-11.30 Pause

Erfaring med efteruddannelse og medarbejderudvikling i store virksomheder

11.30-12.00 Medarbejderudvikling i TDC v/ medarbejderudviklingschef Lisbeth Øbo Willumsen

• Præsentation af TDC og situationen lige nu
  • TDCs tilgang til medarbejderudvikling - strategi, organisering, fagorienterede uddannelser, tværgående uddannelser, elever, netværk
  • Aktuelle aktiviteter

12.00-12.30 Kompetenceudvikling og læring i Danske Bank v/underdirektør Lars Malmberg

12.30-13.15 Frokost

13.15-14.15 Kompetensutveckling i små och medelstora företag (SMEs) - erfarenheter från ett svenskt forskningsprojekt v/studierektor Henrik Kock, HELIX, Linköping Universitet

Presentationen bygger på en studie av kompetensutveckling i 17 små- och medelstora företag och berör bl a följande frågor:

• Vilka motiv har SMEs för att genomföra kompetensutveckling?
  • Vad kännetecknar de strategier för kompetensutveckling som används?
  • Vilka resultat av kompetensutveckling kan identifieras?

Oplægget vil foregå på svensk.

14.15-14.30 Pause

Fremlæggelse af resultater

14.30-14.55 Livslang læring – deltagelse over livet i formel voksen- og efteruddannelse v/seniorforsker Lars Skipper, AKF

• Hvem deltager i voksen- og efteruddannelse?
  • Hvorledes klarer deltagerne i voksen- og efteruddannelse sig?
  • I hvor høj grad gennemfører deltagerne kurserne? I hvor høj grad består de?
  • Hvilke faktorer er hindrende henholdsvis fordrende for at gennemføre og bestå kurserne?

14.55-15.20 Sammenhæng mellem læringsformer og motivation v/ lektor Steen Høyrup, DPU

• Udviklingstendenser i nordisk og international litteratur
  • Erfaringer fra og aktuelle undersøgelser af VEU-forløb ved NCK-forskere

15.20-15.30 Opsamling, afrunding