Vil gerne - har ikke lyst

Michael Voss fra DFS har interviewet Knud Illeris: De kortuddannede er dybt splittede over for tilbud om mere uddannelse. Det kræver en særlig indsats med motivation og pædagogik, som bl.a. daghøjskolerne er gode til, siger professor Knud Illeris.

"Samfundet skriger på mere arbejdskraft. Politikere og arbejdsgivere klager over, at de arbejdsløse ikke har de nødvendige kvalifikationer til de ledige jobs. Alle er enige om, at mere uddannelse er kodeordet til at gøre de kortuddannede jobklare, men også i det hele taget at ruste dem til et kompliceret samfund og højne livskvaliteten.

Men hvad skal der til for at uddanne de mennesker, der i dag ikke har de kompetencer, som arbejdsmarkedet efterspørger, og som er nødvendige for at være en aktiv medborger." Det har Michael Voss talt med professor Knud Illeris om.

Knud Illeris har i næsten 20 år forsket i voksen- og efteruddannelse, hvor han særlig har lagt vægt på, hvordan de kortuddannede selv oplever det.

Læs hele Michael Voss interview med Knuds Illeris på DFS' hjemmeside

Se indlæg fra Knud Illeris afskedskonference på DPU Læring, praksis og politik