Ældre vil klare sig bedst gennem lavkonjunkturen

Agenda skriver: Det er en myte, at lavkonjunkturen rammer ældre hårdest. Når ledigheden stiger er det først og fremmest de yngre grupper på arbejdsmarkedet som rammes.

Citat fra Agenda: "Ældre vil klare sig bedre igennem finanskrisen på arbejdsmarkedet end de yngre grupper. Da ledigheden voksede under sidste lavkonjunktur, var det ikke de ældre, men de yngre grupper som havde den klart største ledighedsstigning, viser en analyse af ledighedsudviklingen, som agenda har foretaget.

...

Niels Westergård-Nielsen, professor på Handelshøjskolen i Århus, er overbevist om, at den nuværende lavkonjunktur også vil være hårdest for de yngste grupper på arbejdsmarkedet. Han siger blandt andet, at forskningsresultater viser, at det er omkostningsfyldt for virksomhederne at ansætte nye medarbejdere. Det er nemt at skille sig af med arbejdskraft, men en nyansættelse indebærer oplæringstid og risiko for, at ansættelsesforholdet ikke fungerer."

Læs hele artiklen på Agendas hjemmeside

Oops, an error occurred! Code: 202311301001239e0ec924