Aarhus Universitets logo
En ny publikation fra NCK beskriver, hvad der – med succes - er gjort på fem VUC’er for at udvikle nye lærerroller og nedbringe frafaldet.
NCK har fulgt og evalueret et treårigt projekt om udvikling af lærernes socialpædagogiske kompetence med henblik på nedbringelse af frafaldet blandt…
NCK har gennemført et aktionsforskningsprojekt i tilknytning til projektet Fra ufaglært til faglært på rekordtid. Resultaterne er publiceret i…
27.maj blev det årlige voksenpædagogiske træf afholdt i Odense. Der var et flot fremmøde og engageret debat mellem deltagerne i forbindelse med både…
NCK har fulgt og evalueret to udviklingsprojekter på VUC&HF Nordjylland, som er gennemført under overskriften "Kulturkurset". Projekterne har haft til…
Ny viden og erfaringer fra praksis blev præsenteret på årets FoU-konference på VEU-området. Find oplæg fra konferencen her.
NCK har for Kriminalforsorgen kortlagt praksis og på den baggrund opstillet modeller for, hvordan vejledning og kompetenceafklaring af indsatte kan…
Denne nye publikation fra NCK gennemgår tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer
Hensigten med denne publikation er at give en oversigt over ny viden inden for voksen- og efteruddannelsesområdet. Publikationen omfatter den…
Voksenpædagogisk træf 2013 blev afholdt 14.maj i Odense.
NCK har indsamlet erfaringerne fra tre undervisningsforløb, der fokuserer på samspil mellem den almene undervisning og den fagrettede undervisning.…
Kongressen The 41st Nordic Educational Research Association (NERA) blev afholdt i Island den 7.-9. marts 2013 under temaet "Disruptions and eruptions…
The Fifth Nordic Conference on Adult Learning blev afholdt i Island den 5.-6. marts 2013. Det meget aktuelle og relevante tema for konferencen var…
NCK har sammen med det danske chapter under Association for World Education (AWE) engageret sig i undersøgelser af den pædagogiske tænkning i Indien…
Nordisk netværk for voksnes læring (NVL) initierede i samarbejde med VOX i Norge, et møde d. 20-21. marts, med det formål at skabe synergi mellem…
Ny eksempelsamling fra NCK giver inspiration til frugtbart arbejde med realkompetencer
nkt cables har med støtte fra Socialfonden gennemført et to-årigt uddannelsesprojekt for alle medarbejdere. Projektet har været med til at…
Erfaringer fra tre nordiske seminarer om kompetenceudvikling af voksenlæreren viser interesse for at der arbejdes videre med at udvikle fælles…
Kortlægning af de nordiske landes strategier for livslang læring viser blandt andet, at voksenuddannelse i alle de nordiske lande har en øget…
Nye rapporter viser historisk høj aktivitet på landets VUC'er og at centrene bidrager til den sociale mobilitet.
Nationalt seminar i Norge om kompetenceudvikling af voksenlæreren bød på nye vinkler og viste, at der er stor efterspørgsel efter tværgående…
Sjette nummer af CURSIV er nu på gaden. Temanummeret handler om Adult Learning – teachers as learners, og består af en samling artikler, skrevet af…
En kortlægning af formelle krav til voksenundervisere i de nordiske lander peger på, at der stilles høje fag-faglige og almenpædagogiske krav, men…
Resultater fra forskningsprojektet 'Udvikling af læringsmiljø i psykiatrien'
Nyt projekt peger foreløbig på, at blandt andet evnen til selv-monitorering og til at tage kontrol over sygdommen er vigtige kompetencer i kronisk…
Hvordan kan man skabe en optimal sammenhæng mellem professionsuddannelsens indhold og form og den efterfølgende praksis?
Undersøgelser peger på, at omstændighederne for voksenlærerens professionelle udvikling kan optimeres gennem: anerkendelse af voksenundervisere som…
Nationalt Center for Kompetenceudvikling har evalueret undervisningsmetoden Cooperative Learning i voksenundervisningen og dokumenteret positive…
Bjarne Wahlgren, Centerleder for NCK, har udgivet bogen Voksnes læreprocesser - kompetenceudvikling i uddannelse og arbejde.
Den første samlede tværnordiske kortlægning er afsluttet og forskerne bag undersøgelsen kan nu præsentere et unikt og aktuelt materiale om…
Hvordan skal voksen- efteruddannelsen se ud fremover?På konferencen vil resultater og erfaringer fra det nyeste forsøgs- og udviklingsarbejde på…
Deltag i case-konkurrence og bliv anerkendt for innovativ praksis indenfor voksnes læring og kompetenceudvikling anno 2010
Ifølge en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), er udbredelsen af realkompetencevurderinger størst inden for de erhvervsrettede…
Kompetenceudvikling med henblik på udvikling af alle virksomhedens medarbejdere med henblik på omlægning af produktionshverdagen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling, SCKK har sammen med NVR udviklet et længerevarende uddannelsesforløb for undervisere,…
DPU, Aarhus Universitet, og Voksen Pædagogisk Center i København udbyder i samarbejde med Integrationsministeriet et efteruddannelsesprogram for…
Når læreren benytter Cooperative Learning, stiger kursisternes aktivitetsniveau, de sociale relationer styrkes, og læreren får frigivet mere tid til…
For nylig mødtes forskere og undervisere fra Danmark, Sverige og Norge til et seminar om matematikundervisning for voksne.
Voksenuddannelse er et af de vigtigste elementer i et moderne videnssamfund. Der er brug for medarbejdere, som har viden om psykologiske, sociale,…
IT og Telestyrelsen skriver: Formålet med kortlægningen er at skabe et fundament for kompetencerådgivning af forskellige voksne målgrupper ved at…
Dette år er det europæiske år mod fattigdom og social udstødelse. Ud over de 27 EU-medlemsstater deltager også Norge og Island. Se hvordan det ser ud…
Indvandrerkvinder er engagerede i dansktimerne, men de har behov for fleksibel undervisning, hvis de skal fuldføre sprogskolernes kurser. Det viser en…
Undervisningsministeriet skriver: En ny publikation skal inspirere uddannelsesinstitutioner, der udbyder AMU og FVU, til at udvikle et bedre samspil…
NVR inviterer til konference om realkompetence med fokus på centrale aspekter ved anerkendelsen torsdag den 10. juni 2010.
Nordisk Ministerråd (NCM) og Nordisk Netværk for Voksnes læring (NVL) inviterer til nordisk konference om motivation i København den 3. juni til 4.
DFS skriver: "At se udtrykket i Martins øjne, da han modtog sit første eksamensbevis – det var det hele værd for mig." Sådan citeres en irsk lærer i…
Undervisningsministeriet skriver: Undervisningsministeriet har i samarbejde med Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Kulturministeriet…
Undervisningsministeriet skriver: Anerkendelse af realkompetencer står på dagsordenen, når fagfolk og eksperter på området mødes til seminar i…
Undervisningsministeriet skriver: Danskerne er langt mere ivrige efter at efteruddanne sig end deres europæiske medborgere. Det viser en rapport, der…
Undervisningsministeriet skriver: En ny rapport redegør for EU-samarbejdets udvikling på uddannelsesområdet siden 2000. Den viser blandt andet, at…
Ugebrevet A4 skriver: Den lovpriste danske flexicurity-model er på vej i graven. Til gengæld har en ny dansk model, der sætter uddannelse i højsædet,…
Undervisningsministeriet havde inviteret til opstartsseminar for de 13 nyetablerede VEU-centre i Odense. På dagsordenen var diskussion af…
Arbejdsmarkedsstyrelsen skriver: Kvinder fra ikke-vestlige lande er lige så ofte i aktive tilbud som deres danske medsøstre. Det viser en opgørelse…
Til trods for at antallet af kontanthjælpsmodtagere er steget markant det seneste år, får de i dag en tidligere indsats i landets jobcentre. Det viser…
DFS skriver: Strategiske ledere og innovationsmedarbejdere fra folkeoplysningen, folkebibliotekerne ogvoksenundervisningen i hele landet inviteres til…
Undersøgelsen "Anerkendelse af realkompetencer" beskriver og analyserer udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer…
LO skriver i ugebrevet A4:Spørgsmålene i indfødsretsprøven er for svære for hver femte dansker, der ville blive afvist, hvis de skulle kvalificere sig…
I januar 2010 begynder etableringen af tretten nye VEU-centre. Starten kan blive nemmere, hvis opbygningen tager udgangspunkt i den evaluering og…
Hvilke metoder bruger virksomhederne for at få kompetenceudvikling integreret i dagligdagen? Hvilken motivation og hvilke barriere oplever de…
En ny EVA-undersøgelse viser at de videregående voksenuddannelser påvirker deltagernes arbejdsliv positivt – mange vurderer fx at uddannelsen har…
Nu er skriftet Fokus på realkompetencer nr. 3 på gaden. Bliv klog på sprogbrug og begreber, læs om en ansøgers oplevelser, og få mere at vide om…
Hanne Pontoppidan formand for Uddannelsesforbundet skriver: Efteruddannelse af borgere med kort uddannelse er en dårlig forretning for samfundet,…
Kendskabet til AMU skal skærpes, blandt andet gennem en lokal kampagneindsats og personlig kontakt til virksomhederne. Det var hovedbudskabet, da 150…
Undervisningsministeriet skriver: Et nyt lovforslag betyder, at administrationen af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU-administrationen)…
Kvaliteten i uddannelse af voksenlærere og samarbejde mellem sektorer indenfor uddannelse, forskning og økonomi skal styrkes. NVL – Nordisk netværk…
NVL skriver: På Færøerne har uddannelse traditionelt ikke været prioriteret særlig højt. Hverken politikere, arbejdsgivere eller fagforeninger har…
For første gang har OECD samlet de vigtigste resultater af uddannelse, herunder livslang læring, i én rapport. Rapporten er baseret på resultaterne…
NVL skriver: Over hele Norden næres store forventninger til voksenvejledningen som et centralt instrument i strategierne for livslang læring, øget…
Selvom norske VOX så dagens lys allerede i 2001 og dermed har flere år på bagen end NCK, så vil vi gerne slå et slag for vores søsterorganisation lidt…
Hvordan kan vi bruge det, vi har lært gennem uddannelse, i vores arbejde? Hvilke faktorer fremmer transferprocessen mellem undervisning og…
Undervisningsministeriet skriver: Job frem for arbejdsløshed, mere i lønningsposen og færre sygedage er bare nogle af fordelene ved voksen- og…
Nyt temahæfte fra NCK stiller spørgmålet: Hvad gør, at nogle virksomheder er så optaget af kompetenceudvikling, at det nærmest er en selvfølgelig…
Der er lagt op til debat, når AKF, Anvendt KommunalForskning holder gåhjemmøde om voksen- og efteruddannelse. den 7. december kl. 16 - 18 i AKF.
Undervisningsministeriet skriver: Regeringen (Venstre og Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre er blevet enige om en…
Undervisningsministeriet skriver: Brugerne behøver fremover kun at henvende sig ét sted for at få rådgivning om voksen- og efteruddannelse. Det er…
Hvilke erfaringer kan drages fra etableringen af de 22 voksenvejledningsnetværk? Netværkskoordinatorerne, der samlet besidder omfattende og…
Nationalt Center for Kompetenceudvikling har analyseret voksenvejledningsnetværkenes virke gennem halvandet år. På konferencen formidlede vi relevante…
I oktober 2009 kom den foreløbige evaluering af de 22 voksenvejledningsnetværk, der er et bidrag til NCKs opgave 2.2: At foretage en samlet evaluering…
Rapporten præsenterer resultaterne fra en delundersøgelse af virksomhedernes brug af voksenvejledningsnetværkene. Formålet med undersøgelsen er at…
Undervisningsministeriet skriver: De nordiske lande skal lære af hinandens strategier for livslang læring. Derfor iværksættes en undersøgelse af,…
Undervisningsministeriet skriver: Hvem er kursisterne på AMU? Hvilke fag tager de? Få svarene i den nyeste statistik fra UNI?C Statistik & Analyse.
Finansministeriet skriver: Regeringen og arbejdsmarkedets parter har d. 29. september afholdt møde om voksen- og efteruddannelse. Der var på mødet…
Ny model skal bidrage til at skabe overblik over omfang og udviklingstendenser inden for voksen- og efteruddannelse og livslang læring i Danmark.
Når Birte og Ole bliver sendt på efteruddannelse, kan det så måles på virksomhedens bundlinie? Det forsøger en ny undersøgelse at afdække.…
Ny engelsk undersøgelse fra NIACE, National Institute of Adult Continuing Education, præsenterer 10 anbefalinger til en ny omfordeling af midlerne til…
Kan Cooperative Learning - en undervisningsform hvor lærerens tid ved tavlen mindskes og hvor de lærende samarbejder om stoffet – maksimere de…
NCK har eksisteret i snart halvandet år, og det er nu tid til midtvejsstatus. I det forløbne år, har de forskere, der er tilknyttet NCK, haft travlt…
Undervisningsministeriet skriver: Der er sket et boom i antallet af voksne, der melder sig til ordblindeundervisning. Siden første halvår af 2008 er…
Undervisningsministeriet skriver: Det er blevet mere populært at tage en efteruddannelse. Det viser evalueringen af de globaliseringsinitiativer, der…
Hvilke fremtidige kompetencebehov har virksomhederne inden for forskellige brancher i Øresundsregionen? Hvordan er kompetence-efterspørgslen og…
Uddannelse af lærere og voksenlærere følger ikke i tilstrækkelig grad med krav og forandringer på arbejdsmarked og i samfundsliv. Det var en central…
Læring sker hele livet og alle steder. Men hvornårhar vi lært nok? Og hvor skal vi lære alt det, som vihar brug for som borgere i det moderne…
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd skriver, at "den aktuelle krise sætter dybe spor på arbejdsmarkedet - nyledige hænger fast i ledighedskøen, og…
Der findes mange gode initiativer rundt omkring på landets skoler og institutioner, og de skal frem i lyset. På UVM kan du lade dig inspirere af de…
Videncenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning inviterer hermed til årsmøde med temaet: "Karrierevejledning i de videregående uddannelser"
Linda Kragelund, ph.d. og universitetsadjunkt fra NCK har i samarbejde med Niels Buus, post.doc. skrevet kapitlet "Sygeplejestuderende i psykiatrien:…
Med lanceringen af den nye Ug.dk skal man kun klikke et sted for at finde information og vejledning om uddannelser og erhverv. Den nye Ug.dk er blevet…
DFS skriver: Godt en uge endnu har erfarne folkeoplysere mulighed for at tilmelde sig et kursus, der gør jer til realkompetenceguider og frontløbere i…
DFS skriver: Undervisning og vejledning går i hånd i hånd i et nyt tilbud til mennesker på kanten af vidensamfundet. Med Individuel Forberedende…
Lærere og vejledere kan også få deres realkompetencer vurderet - gratis! 25. august er sidste frist for at til melde sig to regionale…