Gode eksempler på arbejdet med realkompetencer
Ny eksempelsamling fra NCK giver inspiration til frugtbart arbejde med realkompetencer
Samlingen indeholder eksempler på, hvad der skal til for at skabe gode processer og samspil i arbejdet med realkompetencer. Samlingen indeholder eksempler fra forskellige uddannelsesområder, på enkeltindividers brug af realkompetencevurdering og på, hvornår virksomheder finder realkompetencevurdering relevant.
Eksemplerne fra uddannelsesområderne peger blandt andet på betydningen af:
- forankring af arbejdet med realkompetencer i institutionerne, så samspil med andre aktører sikres
- fælles procedurer og retningslinjer for at øge gennemsigtighed og kvalitet
Enkeltindividers brug af realkompetencevurdering afhænger blandt andet af hvorvidt:
- individet er 'tvunget af omstændighederne'
- vurderingen er et led i et uddannelsesløft, for eksempel fra ufaglært til faglært eller fra faglært til videregående uddannelse
Samlingen peger på tre primære grunde til at virksomheder anvender realkompetencevurdering:
- i forbindelse med krise - ved omstrukturering, nedskæring eller lukning
- for at tilpasse virksomheden udviklingen i samfundet og på markedet
- for at give et generelt kompetenceløft til medarbejderne