Stor interesse for tværsektorielt og nordisk samarbejde
Nationalt seminar i Norge om kompetenceudvikling af voksenlæreren bød på nye vinkler og viste, at der er stor efterspørgsel efter tværgående samarbejde.
Som opfølgning på kortlægning af formelle krav til og uddannelsesmuligheder for voksenlærere i de nordiske lande, afholdes der i alt tre nationale seminarer i Sverige, Norge og Island. Det andet seminar blev afholdt den 7. september i Oslo.
På baggrund af dagens oplæg og diskussioner, blev der formuleret "ti teser om kompetenceudvikling":
- Læring skal føre til ændring
- Kræver ændring i holdning og tankesæt
- Fordrer anvendelse af det som læres
- Møder modstand –kræver mestring
- Kræver viden om transfer
- Fremmes af vejledning og coaching
- Kvalitetssikres af systematisk evaluering
- Videreføres af den reflekterede praktiker
- Voksenpædagogisk uddannelse er af høj strukturel kvalitet
- Der er behov for udveksling af konkret kvalificeret praksis.
Fakta
Det andet af de i alt tre nationale seminarer blev afholdt den 7. september i Oslo Militære Samfund i Oslo.
Program for seminaret kan downloades her
Oplæggene fra seminaret kan downloades her:
- Den nordiske voksenlærer (pdf) v/Maria Marquard, NVL
- Kompetanseutvikling av voksenlæreren (pdf) v/Bjarne Wahlgren, NCK
- Voksenpedagogik - fleksibel kompetansegivende utdanning (pdf) v/Torodd Hagen, Høgskolen i Telemark
- Lærer og leder - to sider av samme sak (pdf) v/Torill Holth, Krigsskolen
- Informasjon om forsvarets lederutviklingsprogram (pdf) v/major Bjarte M. Solberg, Forsvarets Høgskole
- Presentasjon av masterprogrammet ”Voksnes læring” (pdf) v/Wenche M. Rønning, NTNU
- Masterstudent på "Voksnes læring" (pdf) v/Ingebjørg Gram, NTNU
Du kan læse om første seminar i rækken her.
Der findes yderligere information fra seminarerne og om rapporten på www.nordvux.net