Aarhus Universitets segl
Dette projekt er afsluttet, og hjemmesiden opdateres derfor ikke længere.

Stor interesse for tværsektorielt og nordisk samarbejde

Nationalt seminar i Norge om kompetenceudvikling af voksenlæreren bød på nye vinkler og viste, at der er stor efterspørgsel efter tværgående samarbejde.

Som opfølgning på kortlægning af formelle krav til og uddannelsesmuligheder for voksenlærere i de nordiske lande, afholdes der i alt tre nationale seminarer i Sverige, Norge og Island. Det andet seminar blev afholdt den 7. september i Oslo.

På baggrund af dagens oplæg og diskussioner, blev der formuleret "ti teser om kompetenceudvikling":

  • Læring skal føre til ændring
  • Kræver ændring i holdning og tankesæt
  • Fordrer anvendelse af det som læres
  • Møder modstand –kræver mestring
  • Kræver viden om transfer
  • Fremmes af vejledning og coaching
  • Kvalitetssikres af systematisk evaluering
  • Videreføres af den reflekterede praktiker
  • Voksenpædagogisk uddannelse er af høj strukturel kvalitet
  • Der er behov for udveksling af konkret kvalificeret praksis.

Fakta

Det andet af de i alt tre nationale seminarer blev afholdt den 7. september i Oslo Militære Samfund i Oslo.
Program for seminaret kan downloades her

Oplæggene fra seminaret kan downloades her:

Kortlægningen "Den nordiske voksenlærer - en kortlægning af kompetencekrav til voksenlærere og uddannelsesmuligheder inden for det voksenpædagogiske område i de nordiske lande" kan hentes her. (pdf)

Du kan læse om første seminar i rækken her.

Der findes yderligere information fra seminarerne og om rapporten på www.nordvux.net

Oops, an error occurred! Code: 2023113009580377d855b5