Læring i praksis kan forbedres, hvis vejledere udnytter tid til vejledning anderledes
Resultater fra forskningsprojektet 'Udvikling af læringsmiljø i psykiatrien'
Resultater fra aktionsforskningsprojektet 'Udvikling af læringsmiljø i psykiatrien' viser, at kliniske vejledere har mulighed for at udvikle deres kompetence ved at bruge Lauvås og Handal's 'Vejlednings-sløjfe' som en samlet vejledningsstrategi. Desuden kan sygeplejestuderendes læremuligheder blive optimeret, hvis de kliniske vejledere omfordeler deres tid til vejledning, så de bruger mere af den på før-vejledning og mindre på efter-vejledning.
Resultaterne fra projektet kan med stor sandsynlighed overføres på andre professionsbacheloruddannelser, der kobler teoretisk og praktisk uddannelse.
Lektor, ph.d. Linda Kragelund, NCK, Århus Universitet har samlet resultaterne i et paper som blev præsenteret på ’ The Fourth Nordich Conference on Adult Learning’ den 12. april 2011.