Aarhus Universitets segl
Dette projekt er afsluttet, og hjemmesiden opdateres derfor ikke længere.

AMU skal i dialog og levere målrettet formidling

Det er blandt andet nogle af de anbefalinger, som forsker Steen Elsborg peger på i ny rapport om hvad der skal til for at øge motivation for deltagelse i AMU-aktiviteter blandt kortuddannede.

For virksomhedernes medarbejdere er det afgørende for motivationen, at de kan se relevansen af AMU-aktiviteten i forhold til deres arbejdssituation. Medarbejderne er ikke motiveret for læring for læringens skyld, men for udviklingen af kompetence, som de kan anvende til at udvikle og mestre deres arbejdssituation. Virksomhedens engagement i efteruddannelsesaktiviteterne er i den sammenhæng afgørende. 

Erfaringerne fra de syv udviklingsprojekterne peger på, at der er muligheder for at motivere ikke-brugende virksomheder og medarbejdere til deltagelse i AMU ved at: 

  • Rydde ud i det bureaukratiske sprogbrug og forbedre kvaliteten i informationsmaterialer og kampagner gennem visualisering 
  • Målrette kampagner og informationsmateriale meget direkte mod bestemte målgrupper  
  • Inddrage både ledere og medarbejdere i uddannelsesplanlægning og tilrettelæggelse af efteruddannelsens form og indhold, så de oplever den relevant 
  • Motivere de kortuddannedes nærmeste ledere i forhold til at satse på efteruddannelse som et middel både i forhold til fastholdelse og arbejdspladsudvikling 
  • Tilrettelægge indholdet med afsæt i behovene på virksomheden og på arbejdsmarkedet, som de opleves af de nuværende ikke-brugere 
  • Satse stærkt på at skabe og vedligeholde direkte personbåren kontakt mellem skole og virksomheder

I 2007-2008 gennemførtes syv udviklingsprojekter under temaet "Styrket motivation for uddannelse blandt nuværende ikke-brugere af AMU – hvad skal der til?" Projekterne var finansieret af Undervisningsministeriets tværgående udviklingspulje for arbejdsmarkedsuddannelserne - den såkaldte TUP-pulje.

TUP-projekterne fokuserede på to hovedspørgsmål:

  1. Kan der skabes øget motivation gennem synliggørelse og opsøgende arbejde - og hvordan skal det i givet fald foregå?
  2. Kan der skabes øget motivation for uddannelse gennem mere attraktivt tilrettelagte uddannelsesaktiviteter - og hvordan skal det i givet fald foregå?

De foreløbige erfaringer blev opsamlet i en rapport i september 2008. Den nuværende rapport er suppleret og kompletteret med oplysninger fra fokusgruppeinterviews i december 2008 og telefoninterviews gennemført april 2009.

Projekterne har opnået perspektivrige resultater, som rækker ud over den specifikke kontekst, de er skabt i.

Download rapporten på NCK's hjemmeside

Oops, an error occurred! Code: 20231130100046df43dc13