Anerkendelse af realkompetence i det formelle uddannelsessystem

Nyhed fra DFS: Anerkendelsen af realkompetencer i det formelle uddannelsessystem er på den uddannelsespolitiske dagsorden. FOFU sætter på årskonferencen 2008 fokus på realkompetencevurdering.

Til årskonferencen har FOFU indbudt 3 oplægsholdere til at give hver deres perspektiv på realkompetencevurdering:

• Professor Andreas Fejes, fra Linköping Universitet i Sverige vil se på realkompetencevurdering og validering som uddannelsespolitisk instrument. Hvordan relaterer det sig til de dominerende neoliberale tanker, der gennemsyrer uddannelsespolitikken på EU niveau, i Sverige og måske også i Danmark?
  • Direktør Niels Henrik Helms fra Knowledge Lab, SDU vil give nogle bud på hvilke forståelser af læring og viden der knytter sig til realkompetencediskursen, og hvilke konsekvenser dette har for dannelsesdimensionen i uddannelserne.
  • Nanna Højlund fra FOA, vil diskutere hvad realkompetencevurdering betyder for anerkendelse af medarbejderens erfaring samt mulighed for uddannelse. Hvilke muligheder åbner det, og hvordan forholder fagbevægelsen sig til betydningen for retten til uddannelse?

Læs mere om tid og sted for konferencen

Oops, an error occurred! Code: 2023113010022521a7a64f