At lære hele livet er en menneskeret

Ny engelsk undersøgelse fra NIACE, National Institute of Adult Continuing Education, præsenterer 10 anbefalinger til en ny omfordeling af midlerne til livslang læring.

En hurtigt aldrende befolkning fører til en kraftig stigning i antallet af mennesker, der er socialt og økonomisk udelukket, medmindre de kan få større kompetencer til at styre og give kvalitet til deres eget liv. Hvis vi undlader at løse disse problemer, vil vi spilde talent og skabe en stadig større sundheds- og velfærdsbyrde for familierne og for skatteyderne.

Det er centrale budskaber i "Læring gennem livet", rapport fra en to-årig undersøgelse af fremtid for livslang læring sponsoreret af NIACE, National Institute of Adult Continuing Education.

I gennemsnit bruger englænderne over 8.000 £ om året på undervisning og uddannelse for aldersgruppen 18-24 år gamle. De tilsvarende tal er under 300 £ for en voksen i aldersgruppen 25-50, 86 £ for aldersgruppen 50-75, og kun 60 £ for en voksen i aldersgruppen over 75 år.

Den finansielle krise og stigende arbejdsløshed åbner muligheder for en grundig nytænkning af, hvordan vi forme de fremtidige mønstre af arbejde og læring i alle aldre.

Rapporten, Læring gennem livet, fra september 2009 foreslår en ændring af den måde regering, arbejdsgivere og enkeltpersoner bruger de cirka 55 milliarder pund om året på livslang læring. Forfatterne til rapporten mener, at hvis denne investering blev radikalt omfordelt, vil grunden være lagt for et virkelig lærende samfund med rettigheder til bred uddannelse gennem hele livet i Storbritannien.

Systemet begunstiger de unge
Det nuværende system begunstiger de unge. Det efterlader for mange mennesker under-udstyret til at håndtere de stigende sundhedsmæssige, sociale, teknologiske og økonomiske forandringer alle voksne møder, når vi går gennem de forskellige stadier i vores liv.

Når livet bliver mere kompleks og mindre forudsigeligt på grund af flere jobskift, større geografisk og social mobilitet og hyppigere skift i de familiemæssige forhold, har voksne brug for stadig større færdigheder og viden til at blive en succes.

Den 290-siders rapport skitserer derfor en vision om en gennemgribende reform omkring de centrale nedenstående forslag.

• En fornuftig og retfærdig fordeling af de £ 55 milliarder, der bliver brugt af regeringen, erhvervslivet og privatpersoner til at skabe læring for alle enten på arbejdet eller i fritiden.
  • 3.2 milliarder pund frigives til folk over 25
  • Rettigheder til at lære på tværs af fire faser af livet - op til 25 år, 25-50, 50-75 og post-75 - hver med en bred, men også forskellige prioriteringer inden for arbejde, fritid og sundhed.
  • Ikke skelnes mellem finansiel støtte til fuldtids-og deltidsansatte og med råd og vejledning til alle, der ønsker eller har brug for det.
  • Fleksible systemer for læring, når og hvor folk har brug for det - med progression gennem akkumulering af kredit-baserede kvalifikationer.
  • Muligheder for alle borgere til at udvikle deres evner gennem digitale medier, sundhed, finans-og folkeoplysning.
  • Et nyt forhold mellem centrale og lokale myndigheder, der vil være mere lydhøre over for de lokale og individuelle behov.

Se mere på projektets hjemmeside
Læs summary (pdf)

Oops, an error occurred! Code: 2023113009585094f01497