Bogomtale - Qualifying adult learning professionals in Europe

Bogen <em>Qualifying adult learning professionals in Europe </em>består af en række artikler, hvis omdrejningspunkt er professionalisering af voksenuddannere &#8211; altså ikke blot voksenundervisere. Hvad skal den professionelle voksenuddanner kunne, og hvordan tilegner man sig denne kunnen?

Artiklen Competence Profiles for Adult and Continuing Education Staff in Eorope giver en nyttig sammenstilling af kompetencekravene til voksenuddannere i United Kingdom, Frankrig, Tyskland og Schweiz. Det billede, der tegnes, er mangfoldigt, men fælles er bredden i kompetencekravene.

I den indledende artikel sammenfattes bredden i følgende kategorier af kompetencekrav til voksenuddanneren: undervisning, management, rådgivning og vejledning, mediebrug, curriculumplanlægning, støtte og evaluering. Man kan sige: Ikke så meget nyt, men bredt.

I bogens anden del præsenteres læseren for en række faktuelle oplysninger blandt andet om EU-initiativer på området, og vi får en række eksempler på god praksis inden for uddannelse og efteruddannelse af voksenuddannere. Her omtales – som et blandt en række uddannelsesinitiativer - eliteuddannelsen European Master i Lifelong Learning, der gennemføres af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole i samarbejde med Institute of Education, London og University of Deusto, Bilbao.

Bogen giver et godt overblik over, hvad der aktuelt foregår på den europæiske scene med hensyn til professionalisering af voksenuddannelsesområdet. Den markerer interesse for kvalificering af området og ikke mindst kvalificering af områdets medarbejdere. Den samme interesse, som er udtrykt i EU's Action plan for adult education, hvor der i 2008 vil blive igangsat et europæisk komparativt projekt om nøglekompetencer for voksenuddannere (key competences for adult learning staff).

Bogomtalen er skrevet af Bjarne Wahlgren, centerleder for NCK

Qualifying adult learning professionals in EuropeEkkehard Nuissl, Susanne Lattke (Ed.) W.Bertelsmann Verlag, 2008.
Oops, an error occurred! Code: 20231130100227763e4ac8