Det nordiske mødested

Nordisk Netværk for voksnes Læring kan tilføre nordiske perspektiver til danske aktører inden for VEU og især praksismiljøer på tværs af sektorer og uddannelser.

Nordisk Nätverk för Vuxnas Lärande (NVL) blev etableret i 2005 og er et program under Nordisk Ministerråd, fortæller NVL's danske koordinator Maria Marquard.

Formålet med NVL er at varetage, initiere og formidle voksenlæring til de nordiske lande. Det betyder, at NVL gerne vil tilføre det nordiske perspektiv til danske arrangementer, ligesom de gerne vil indgå i udvikling og innovation af nye tiltag i forbindelse med voksnes læring. NVL vil også gerne fremme dansk viden og kunnen i nordiske sammenhænge. Dertil kommer, at NVL hjælper med at etablere nordiske kontakter. Endelig formidler NVL dansk information til Norden og nordisk information til Danmark.

Voksende dansk deltagelse
Maria Marquard fortæller, at dansk deltagelse i de nordiske netværk er øget. De danske netværksdeltagere formidler i stigende grad danske aktiviteter på for eksempel nordiske seminarer. Ikke nok med at der en større synlighed, så sker den øgede aktivitet ofte på frivillig basis og med et stort engagement. NVL kan dog ikke sige noget om, hvordan de danske læringsmiljøer konkret omsætter de nordiske resultater og tiltag, men det kunne være spændende at undersøge.

Nordisk informationsudveksling
På NVL's hjemmeside www.nordvux.net kan man blandt andet finde nyheder, kurser, konferencer, temasider om netværkenes emner, links til relevante voksenpædagogiske organisationer og uddannelsessteder.

NVL's nyhedsbrev leverer danske nyheder til Norden hver måned og danske modtagere får nordiske nyheder.

NVL udsender også "Dialog". Tidsskriftet udkommer otte gange om året og findes også på hjemmesiden. Nyhedsbrevet og "Dialog" er de eneste eksisterende fællesnordiske publikationer indenfor voksnes læring.

Denne artikel er et meget kort uddrag af en længere præsentation af NVL, som Maria Marquard holdt på NCK's debat og formidlingsseminar den 26. september.

Se hele oplægget på film

Oops, an error occurred! Code: 20231130100222fc37e6fc