DPU skal lede Nationalt Center for Kompetenceudvikling

DPU har sammen med AKF og to nationale videncentre, NVR og VUE, ved professionshøjskolen VIA vundet udbuddet om etablering af Nationalt Center for Kompetenceudvikling (NCK).Centret, der åbnede 15. maj, skal være hjemsted for forskning, videnindsamling og -formidling om voksen- og efteruddannelse.

NKC ønsker at være det naturlige sted, hvor politikere, ministerier - særligt Undervisningsministeriet - uddannelsesinstitutioner, virksomheder og praktiske brugere af voksen- og efteruddannelse og vejledning henvender sig, når de har behov for evidensbaseret viden inden for området. Centret ønsker desuden at være formidler af evidensbaseret viden til relevante brugergrupper og på den måde aktivt sikre kvaliteten af voksen- og efteruddannelsen og vejledning i Danmark.

Med en ambition om at være forskningsmæssigt i front inden for området nationalt og internationalt, vil NCK generere ny viden og samle, systematisere og kvalitetsvurdere den eksisterende. NCK tilstræber et optimalt samarbejde med andre institutioner, der kan bidrage hertil. Det drejer sig om andre universiteter og forskningsmiljøer samt relevante videncentre og videninstitutioner. NCK vil desuden sikre indsamling og systematisering af internationale erfaringer og forskningsresultater inden for området.

NCK er etableret i et samarbejde mellem Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), Aarhus Universitet, Videncenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning (VUE) og National Videncenter for Realkompetencevurderinger (NVR) og Anvendt KommunalForskning (AKF). Konsortiet har endvidere Center for Arbejdsmarkedsforskning, Aalborg Universitet (CARMA) som samarbejdspartner. DPU varetager ledelsen af konsortiet med professor Bjarne Wahlgren som centerleder.

DPU's hovedopgave er at gennemføre en række forskningsbaserede undersøgelser og analyser af voksen- og efteruddannelsen.

DPU skal herudover være medspiller i en række af NCK's øvrige aktiviteter, herunder en samlet evaluering af voksenvejledningsnetværkene, effektanalyser og udvikling af VEU-indikatorer, udvikling af et nationalt kompetencebarometer og udvikling af metoder til systematisk kompetenceudvikling. DPU er ansvarlig for sikring af formidling og videndeling om voksen- og efteruddannelse. Centeret finansieres af Undervisningsministeriet.

Kontaktoplysninger

Centerleder: Professor Bjarne Wahlgren
Sekretariat: AC fuldmægtig Tinne Geiger og AC fuldmægtig Pia Hvid Tønnesen
Tuborgvej 164, A305
2400 København NV
T: 8888 9515
F: 8888 9702
W: www.ncfk.dk (fra 1. juni 2008)

Yderlige oplysninger

hos Bjarne Wahlgren, centerleder, professor og prodekan for forskning og uddannelse ved DPU.

T 8888 9441
E wahlgren@dpu.dk