Fokus på realkompetencer

Nu er skriftet Fokus på realkompetencer nr. 3 på gaden. Bliv klog på sprogbrug og begreber, læs om en ansøgers oplevelser, og få mere at vide om kriterier for bedømmelsen.

NVR skriver: Skriftet "Fokus på realkompetencer" er et af NVRs bidrag til arbejdet med anerkendelse af realkompetencer. Intentionen er at bidrage til etablering af en fælles platform og dialog om arbejdet med anerkendelse af realkompetencer.

I den første artikel diskuteres sprogbrug, begreber og tilgange til RKV, IKV og anerkendelse af realkompetence. I den næste artikel er det ansøgerperspektivet, der er i fokus. Her beskrives "Bents" oplevelse og erfaring med en RKV, og der peges på opmærksomhedspunkter, som træder frem, når det netop er ansøgerperspektivet, der
er i fokus.

I den tredje artikel er det vurdering af realkompetencer på VVU- og diplomniveau, der er temaet, og der spørges: Hvordan kan man blive mere bevidst om sit bedømmelsesgrundlag og fastholde og synliggøre kriterier for vurderingen? I den sidste artikel sættes der fokus på kompetence som "noget du gør", og det beskrives, hvordan kompetencer "er i spil i praksis". Artiklen beskriver, hvordan et spil bruges som led i en realkompetencevurdering af omsorgshjælpere på en SOSU-skole. Artiklen er skrevet af en af NVRs samarbejdspartnere chefkonsulent Jonas Sprogøe, ARGO.

"Fokus på realkompetencer" er rettet mod alle, der arbejder professionelt med realkompetencer, dvs. vejledere, studievejledere, konsulenter, undervisere og ledere ved uddannelsesinstitutioner samt interessenter fra organisationer og myndigheder.

Læs mere "Fokus på realkompetencer"

Oops, an error occurred! Code: 20231130095832b44dbb57