Hvad skal en voksenlærer kunne?

En netværksgruppe nedsat af Nordisk Netværk for Voksnes Læring (NVL) under Nordisk Ministerråd arbejder med mulighederne for en nordisk voksenunderviseruddannelse. Der er gennemført to pilotforløb. Erfaringerne blev fremlagt på et møde i Oslo den 5.-6. marts, hvor også det videre forløb blev fastlagt.

Det voksenpædagogiske netværk under NVL fik i 2006 til opgave at undersøge og afdække behovet for nordisk efteruddannelse for konsulenter og uddannelsesplanlæggere inden for voksenuddannelsesområdet. Målet var at gennemføre og evaluere et udviklingsprojekt i form af pilotkurser og give anbefalinger til eventuelt videre arbejde med nordisk efteruddannelse for voksenundervisere.

Netværket har med baggrund i blandt andet studiebesøg til steder med "innovativ best practice" gennemført og evalueret to pilotkurser for en tværsektoriel og nordisk målgruppe. Erfaringerne er samlet i en kortfattet evalueringsrapport.

Et tredje pilotkursus om "Læreren som kursusdesigner - i feltet mellem uddannelsesinstitution og virksomheder" vil blive gennemført i Island 29. september til 2. oktober 2009.

På arbejdsseminaret den 5.-6. marts i Oslo blev evalueringsresultater fra de gennemførte kurser fremlagt og diskuteret. Indhold og tanker om det tredje pilotkursus blev fremlagt. Kommentarer fra deltagerne på seminaret vil indgå i det videre arbejde.

Netværksgruppens arbejde blev perspektiveret gennem oplæg af Bjarne Wahlgren fra NCK/DPU, DK, Jyrki Ljas fra VSY, FI, Camilla Alfsen, Vox, NO og Hilde Björkvold fra Folkeuniversitetet i Oslo. Slides til oplæggene kan læses på http://www.nordvux.net/page/581/vuxenpedagogik.htm

Seminaret var resultat af et samarbejde mellem Voksenoplæringforbundet (VOFO), Folkeuniversitetet i Norge og NVL's arbejdsgruppe. NVL vil i samarbejde med bl.a. NCK planlægge og gennemføre en nordisk konference om kvalificering af "voksenlærerens" kompetencer i slutningen af året 2009.

Yderligere information
Oplysninger om arbejdet i netværksgruppen, planer om en nordisk voksenunderviseruddannelse og konference om voksenlærerens kompetencer kan fås hos Maria Marquard, maria.marquard@skolekom.dk.

Oops, an error occurred! Code: 20231130100220fb3e8e6c