Ny publikation: Evaluering af Kulturkurset

NCK har fulgt og evalueret to udviklingsprojekter på VUC&HF Nordjylland, som er gennemført under overskriften "Kulturkurset". Projekterne har haft til hensigt at reducere frafald og fravær, øge karakterniveauet og fremme en pædagogisk udvikling tilpasset de lokale forhold og rettet mod den nye målgruppe på VUC.

I dag udfordres uddannelsesinstitutioner for voksne af nye heterogene kursistgrupper. Kursisterne er generelt yngre og mange er fagligt svagere end tidligere. For at møde den nye målgruppe er der brug for at udvikle nye pædagogiske tilgange og kompetenceudvikling af lærerne er en væsentlig del i denne udvikling.

VUC&HF Nordjylland har gennemført to udviklingsprojekter under overskriften ”Kulturkurset”. Projekterne har haft til hensigt at reducere frafald og fravær, øge karakterniveauet og fremme en pædagogisk udvikling tilpasset de lokale forhold og rettet mod den nye målgruppe.  NCK har stået for at evaluere projekterne.

Samlet set peger medarbejdernes oplevelser på, at der er potentiale for at arbejde videre med de to centrale elementer i Kulturkurset: Læringscirkler som model for en praksisnær kompetenceudvikling og lærerteams med henblik på udvidet lærersamarbejde om faglige aktiviteter og hold, uddannelse af lærerne samt udvikling og afprøvning af ny pædagogisk praksis.

Download evalueringsrapporten her

Oops, an error occurred! Code: 202311300957512d3cf309