Realkompetencevurderinger vinder indpas på uddannelsesinstitutionerne

Ny undersøgelse fra NCK har bidraget til, at vi har fået et systematisk billede af den litteratur, der findes og den forskning, der eksisterer inden for dette felt. Undersøgelsen viser også at, realkompetencevurderingen er ved at blive udbredt blandt uddannelsesinstitutionerne. Men der er stadig for lidt kendskab uden for uddannelsesverdenen.

Resultater fra forundersøgelsen indgår i NCK's undersøgelsesprogram og er blevet beskrevet i kataloget "Beskrivelse og analyse af udbredelse, barrierer og gældende praksis af anerkendelse af realkompetencer" og fremlagt på NCK's debat- og formidlingsseminar i slutningen af marts 2009. Forundersøgelsen, der består af et litteraturstudium og spørgeskemaundersøgelse, havde særligt fokus på udbredelse og barrierer og den gældende praksis for anvendelse af anerkendelse af realkompetencer og resultaterne blev fremlagt af pædagogisk konsulent Ulla Nistrup og adjunkt Anne Lund begge Nationalt Videnscenter for Realkompetencervurderinger. "Det er ikke et veldokumenteret område, som vi har bevæget os ind i," sagde Ulla Nistrup og pointerede, at der næsten ikke findes noget forskning på dette område. "Der findes nogle få evalueringsrapporter indenfor f.eks. AMU-området, derudover har vi benyttet os af mange udviklingsprojekter. Men det er kun de sidste par år, vi har udviklingsprojekter, der reelt omfatter det vi ud fra lovgivningen forstår som realkompetencevurderinger. Vi har også undersøgt de praktiske vejledninger og håndbøger for at finde ud af, hvad siger de om dette felt."

Hvad ved vi?
Litteraturstudiet viste, at kompetencebegrebet ikke er entydigt og derfor heller ikke bliver formuleret særlig tydeligt. Det er heller ikke særlig tydeligt, hvilket metodevalg uddannelsesinstitutionerne foretager. Det betyder, at praksis for realkompetencevurderinger er mangfoldigt. Endelig pegede Ulla Nisted på, at der er et meget begrænset kendskab til anerkendelse af realkompetencervurderinger uden for uddannelsesverdenen. Til sidst understregede hun, at det er vigtigt at se realkompetencevurderinger som en sammenhængende proces, der består både af flere aspekter og faser.

69% af 144 uddannelsesinstitutioner svarede på spørgeskemaundersøgelsen
Anna Lund fortalte, at litteraturstudiet var blevet fulgt op med en webbaseret spørgeskemaundersøgelse. 144 uddannelsesinstitutioner, der omfattet af den nye lovgivning, fra AMU til diplomuddannelser, havde i november fået mulighed for at besvare skemaet. Anna Lund forklarede, at besvarelserne viste nogle mønstre i forholde til udbredelse, organisatorisk forankring og barriere. Undersøgelsen viste også, at hvordan man i praksis griber realkompetencevurdering an er meget forskelligt. En af konklusionerne fra spørgeskemaundersøgelsen er, at realkompetencevurdering er ved at blive udbredt blandt uddannelsesinstitutionerne. I 2007 kom den nye lovgivning og i efteråret 2008 kan vi se, at AMU, almene uddannelser og VUC er kommet godt med, hvorimod GVU har været i gang i mange år. Nogle fortæller, at de ikke udbyder realkompetenceudvikling, og der bliver givet forskellige forklaringer på, hvorfor de ikke gør. Det handler f.eks. om, at de er i gang med at udvikle dem eller, at de ikke har de nødvendige ressourcer. Ingen angiver dog lav taxameter som begrundelse for, hvorfor de ikke udbyder.

Der er stor spredning i, hvor mange realkompetencevurderinger, den enkelte uddannelsesinstitution har lavet. Det svinger fra to institutioner, der har lavet over 500 inden for det sidste år ned til 11, der ikke har lavet nogle overhovedet. De, der for alvor er kommet i gang har lavet 10-20 vurderinger i efteråret, så det er et nyt område for dem. Godt og vel 60% indikerer, at realkompetencevurderingerne er forankret i organisationen, til gengæld er der kun 10 uddannelsesinstitutioner, der kvalitetssikrer vurderingerne, men Anna Lund mente, at det hænger også sammen med, at det er et nyt område.

Den uddybende undersøgelse
"Undersøgelsen har bidraget til at vi har fået et systematisk billede af den litteratur, der findes og den forskning, der eksisterer inden for dette felt. Spørgeskemaundersøgelsen har især bidraget med ny viden om VUC og diplomuddannelserne, men vi ved godt, at det er meget tidligt at spørge dem, for de har kun haft et år til at sætte noget i gang, så det er et billede, der forhåbentlig forandre sig. Nu skal vi i gang med en den uddybende undersøgelse og hvad er det så vi skal i gang med at kigge yderligere på udbredelse, barrierer og gældende praksis inden for realkompetencevurdering," sagde Anna Lund"

Se powerpoint fra præsentationen

Læs forundersøgelsen