Små virksomheder efteruddanner mindre

Berlingske Tidende skriver onsdag den 18. marts, at faglige kurser og IT prioriteres i små virksomheders efteruddannelsesindsats. Professionelle bestyrelser kan sikre langsigtet strategisk kompetenceopbygning

Journalist Carsten Steno skriver i Berlinskes tillæg Kurser og kompetencer, at "mindre virksomheder er dårligere til at efteruddanne deres medarbejdere end større. Udsigten til økonomisk krise ændrer ikke nødvendigvis på dette billede, selvom også mindre virksomheder i de seneste måneder har sendt flere ansatte på kurser, mens de venter på, at ordrebogen skal fyldes.

Når medarbejderne fra små virksomheder endelig kommer på efteruddannelseog kurser, handler det primært om at styrke de faglige kompetencer."

Steen Elsborg fra Learning Lab Denmark, DPU, der har gennemført en undersøgelse blandt mindre håndværksvirksomheder mener, at det er lige så meget uddannelsesinstitutionernes skyld, at de mindre virksomheder forsømmer efteruddannelsen og kompetenceopbygningen. "Virksomheder uden en HR-afdelinge oplever uddannelsestilbuddene som uoverskuelige. De vil faktisk gerne have deres medarbejdere uddannet, men opgiver undervejs" Steen Elsborg mener derfor, at AMU-centrene skal blive bedre til at servicere de små virksomheder og lave skræddersyede til dem eller opsøge dem.

Oops, an error occurred! Code: 2023113010021855a463cf