Startskud til styrkelse af voksen- og efteruddannelsen i Danmark

Onsdag 18. juni 2008 åbner undervisningsminister Bertel Haarder (V) officielt Nationalt Center for Kompetenceudvikling (NCK). Det nye nationale kraftcenter for viden om kompetenceudvikling og voksen- og efteruddannelse skal over de næste tre år styrke voksen- og efteruddannelsen og voksenvejledningen i Danmark.

NCK's opgave er at skabe og formidle viden om alle aspekter af voksen- og efteruddannelse. I forbindelse med Undervisningsministeriets udbud af NCK sagde Bertel Haarder:

"Set i europæisk sammenhæng har Danmark meget velfungerende voksen- og efteruddannelsestilbud, men vi er endnu ikke gode nok til at måle effekterne af de mange penge, vi årligt anvender til kompetenceudvikling af voksne. Centret skal være en dynamo i at indsamle ny viden og formidle de mange gode eksempler på målrettet kompetenceudvikling. Jeg er ikke i tvivl om, at der her er tale om en langsigtet investering i at få endnu bedre voksen- og efteruddannelser."

NCK skal bl.a. evaluere den hidtidige voksenvejledningsindsats, måle effekten af de offentlige voksen- og efteruddannelsestilbud og skabe overblik over metoder og redskaber til systematisk kompetenceudvikling i private og offentlige virksomheder.

"Målet er at give voksen- og efteruddannelsen herhjemme et markant løft. Det vil vi gøre ved at NCK bliver det naturlige samlingspunkt for viden til brug for politikere, ministerier, uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brugere", siger Bjarne Wahlgren, centerchef ved NCK.

I forbindelse med åbningen holder NCK's brugergruppe sit første dialog- og erfaringsseminar. Brugergruppen, der har repræsentanter fra myndigheder, private og offentlige virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner, skal fungere som katalysator og vejlede i forhold til NCK's arbejde.

Åbningen af NCK foregår onsdag 18. juni kl. 11 i festsalen på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Tuborgvej 164, 2400 København NV.

Pressen er velkommen.

Se program

Læs mere på NCK's hjemmeside www.ncfk.dk

Bjarne Wahlgren, centerchef ved NCK