Transfer af viden og kunnen fra uddannelse til konkret arbejdspladsanvendelse er en af de største aktuelle pædagogiske udfordringer. Hvilke faktorer bidrager til, at det, vi lærer i undervisningen også kan anvendes i en efterfølgende arbejdssituation? Her kan du få et overblik, hvad der virker.
Transfer handler om at kunne bruge det man lærer. I programmet møder vi flyvelederaspiranten Hans, som bliver uddannet i en simulator, hvor der er stor identitet imellem simulatorens virkelighed og virkeligheden i det danske luftrum. Lis er sygeplejerske og arbejder med alvorligt syge og døende patienter. Hun gennemfører en øvelse med sine kollegaer, hvor de skal iscenesætte deres egen død. Henrik får svendebrev som industrioperatør og bliver en del af virksomhedens og samfundets overordnede uddannelsesplan. Sten er biolog og kommer i praktik som SOSU-assistent, for bedre at kunne undervise kommende SOSU-assistenter. Professor Bjarne Wahlgreen, DPU, Aarhus Universitet, binder historierne sammen og forklarer fænomenet, transfer.
Embed filmen på dit website * Download i høj/lav opløsning eller som MP3-lydfil
Udsendelsen er produceret 2010 med støtte fra Undervisningsministeriets tips- og lottomidler.
Hvorfor er det så svært at anvende, hvad man har lært? Og hvordan kan effekten af voksen- og efteruddannelse øges? Lektor Vibe Aarkrog og Professor Bjarne Wahlgren, begge fra DPU, Aarhus Universitet forelæser om, hvordan vi i virkeligheden kun bruger en meget begrænset del af det, vi lærer på kursus eller uddannelse. Faktisk viser forskning, at helt op til 85 procent af læringsindsatsen er spildt. Men hvis man til gengæld kunne undervise kursister i at blive bedre til at handle, ser billedet helt anderledes ud. Dét at handle, med afsæt i dét man har lært, kaldes for 'Transfer'.