NCK fik i 2009 til opgave at undersøge om voksen- og efteruddannelse kan bidrage til integration af indvandrere og efterkommere i de nordiske lande, med særligt fokus på at forbedre tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Undersøgelsen blev igangsat i finansieret af Nordisk Ministerråd, med henblik på at indsamle og systematisere den eksisterende viden på nordisk plan.
For at sikre en veldokumenteret valid undersøgelse i de fem nordiske lande, var et indgående kendskab til forholdene i de enkelte lande. Derfor er opgaven blevet løst i et samarbejde mellem følgende:
Undersøgelsen er nu afsluttet og resultaterne er fremlagt i fem selvstændige landerapporter og en tværgående analyserapport, hvor de nordiske erfaringer sættes i international kontekst.
Undersøgelsen omfatter både forløb i tilknytning til det ordinære voksen- og efteruddannelsessystem og særlige initiativer rettet specifikt mod indvandrere og integration af indvandrere på arbejdsmarkedet.
Undersøgelsen identificerer en række faktorer der har betydning for uddannelsesforløbenes succes, og konkluderer at det er vigtigt at:
Undersøgelsen nævner endvidere at alle de nordiske lande benytter sig af forskellige former for mentor- og guideordninger. Ordningerne lader til at have god effekt, men er samtidig relativt ressourcekrævende. Det er kendetegnende at det generelt er vanskeligt at udtale sig om hvor stor effekt de forskellige indsatser har i forhold til de anvendte ressourcer.
På den baggrund anbefaler undersøgelsen at:
Ifølge rapporten bekræfter internationale erfaringer og undersøgelser de erfaringer som Nationalt Center for Kompetenceudvikling har indsamlet. De viser blandt andet at de nordiske lande i en international kontekst anvender vurdering og anerkendelse af realkompetencer i vidt omfang, men både internationalt og i de nordiske lande bør arbejdet være mere systematisk.
Ligesom de nordiske erfaringer peger de internationale erfaringer endvidere på at der kun er meget lidt forskningsbaseret viden om samspillet mellem voksen- og efteruddannelse og integration og effekten heraf.